VS

white-house-down-olympus-has-fallen

White House down – Olympus has fallen

Kortfattat: Terrorister attackerar och tar över Vita huset – en man har agerar John McClane (Die Hard) och gör allt för att rädda situationen.

Det finns tillfällen när studior har skrämmande lika filmer som kommer ut i samma veva – detta är ett sådant tillfälle. Den kortfattade beskrivningen ovan gäller för båda dessa filmer och i stort är filmerna faktiskt väldigt lika varandra. Mycket action, explosioner osv.

Den största skillnaden enligt mig är att Olympus has fallen är betydligt råare, våldet är värre och Gerard Butlers karaktär är mer hänsynslös, White house down har istället humor. Båda är extremt välproducerade och handlingen är i båda hyfsad. Så om man ska välja mellan de båda tror jag att man ska gå efter sin egen filmsmak – föredrar man mer rå action? Eller vill man ha lite punchlines inslängda mellan explosionerna? För min del tycker jag att White house down är den bättre filmen – gillar lite humor i  mina filmer (även om jag inte har något emot råare våld). Dessutom tycker jag att handlingen i denna inte var fullt lika förutsägbar (i Olympus has fallen identifierade jag skurkarna vid första anblick).

Inte alla som håller med mig dock – om ni vill ha en annan syn på saken kan ni ju kolla in denna recensionen: http://on-the-couch.com/home/white-house-down-vs-olympus-has-fallen-a-comparative-study/

Och jag måste säga att jag håller med honom om en sak – Gerard Butler är Gerard Butler, och han är definitivt mer av en badass än Channing Tatum. Har dock inget mot Channing som är fantastisk i She’s the man, och gör ett bra jobb som hjälte här. Men kom igen:

gerard-butler-670x350

🙂

Men som sagt, båda är helt okej actionfilmer och vilken av dem man tycker om beror på sina preferenser.

 

 

 

Leave a Reply

